Navigatiekaart FAQ

Mijn navigatiekaart is niet zichtbaar op de plotter

Om uw kaart te laten functioneren in uw plotter, moeten er aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

  • Het type kaart moet bij de plotter passen. (Hoeft niet up-to-date te zijn om te kunnen functioneren, moet natuurlijk wel geprogrammeerd zijn)
  • Uw plotter moet ingesteld zijn op het juiste type kaart: in het menu kunt u uw kaart selecteren (Navionics/C-Map/Lighthouse). Bij de nieuwe Raymarine displays moet in elke app waar de kaart wordt gebruikt, opnieuw de kaartselectie worden uitgevoerd:
  • 1. Selecteer vanuit het “home”scherm de kaart app.
  • 2. Druk rechtsbovenin het scherm op de 3 horizontale streepjes. Er verschijnt nu een menu. Scroll naar beneden in dit menu en druk op de 3 tandwieltjes.
  • 3. Nu kunt u de Navionic navigatiekaarts kaart selecteren. Wanneer er 2 navionicskaarten getoond worden, dan selecteert u de bovenste navionics kaart.
  • U kunt ook de detaillering van de kaart aanpassen in het kaartmenu op de plotter.
  • Wanneer u ook de windmolens wilt zien, dan moet u aangeven dat de “landmarks” zichtbaar zijn ( aanvinken )
  • Raymarine biedt geen ondersteuning meer voor de extra features ( foto’s e.d. ) op de Platinum kaart van Navionics
  • Wanneer u nog een ouder model plotter heeft met de Navionics CF kaart, dan is de kans groot dat uw plotter de hoeveelheid data op de kaart na een update, niet meer aan kan. Controleer altijd eerst of uw plotter en kaart nog geschikt is voor een update (compatibilty-check):

Updaten van uw navigatiekaart

De meeste plotters werken met navigatiekaarten van Navionics en/of C-Map.

Raymarine heeft eigen kaarten ontwikkeld, de Lighthousekaarten. Voor het gebied Nederland zijn deze nog niet beschikbaar.

Het nieuwe display van Simrad, de NSX, werkt alleen met C-Map X-kaarten.

Ook Garmin plotters werken alleen met de eigen Garmin cartografie.

Wij kunnen voor u  kaarten programmeren  c.q. updaten van Navionics en C-Map.

Dit kunt u ook zelf online doen, daarvoor moet u dan een account aanmaken bij Navionics of C-Map. Lees heel goed de aanwijzingen op het scherm! We horen van veel klanten dat het ingewikkeld is en de kans dat het dan fout gaat is groot. Probeer niet om een kopie van uw kaart te maken op uw computer voor of tijdens het programmeren. De kaart is hiertegen beveiligd en kan daarna niet meer worden gebruikt.

Wanneer u liever wilt dat wij het doen, dan hebben wij uw “oude”kaart hier nodig. Hiermee wordt uw update-kaart geactiveerd en kunnen wij deze voor u programmeren met het gewenste gebied. U hoeft niet hetzelfde gebied te kiezen, op uw updatekaart mag u een ander gebied (laten) programmeren dan wat op de oude kaart stond.

U bent ook zeker niet verplicht om dit ieder jaar te (laten) doen. Ook kaarten van 2 of 3 jaar oud kunnen nog ge-update worden

Let op !!!

Check altijd eerst de compatibiliteit van de kaart met uw plotter !

Wanneer u een ouder type plotter aan boord heeft met een Navionics CF kaart, dan kunt u alleen nog een nieuwe Navionics CF-kaart , of een update van uw CF kaart krijgen door contact op te nemen met Navionics ( via de Helpdesk/Chat op Navionics.com ). Wij kunnen deze kaarten en updates niet meer voor u bestellen en/of programmeren.

Voor de NT+ kaarten van C-Map zijn geen updates en geen nieuwe kaarten meer beschikbaar!

Dit bericht is gepost in FAQ. Bookmark de link.