AIS FAQ

AIS Zien en Gezien worden

Een AIS (Automatic Identification System) is geprogrammeerd met de gegevens van uw schip, uw ATIS-nummer (Roepnaam) & MMSI-nummer.  Al deze gegevens zendt uw AIS uit. Daarmee bent u zichtbaar voor andere schepen in uw buurt.

Om een AIS aan boord te mogen hebben, moet u beschikken over het basiscertificaat marifonie en moet u naast de ATIS-code ook een MMSI-code voor uw AIS aanvragen bij Agentschap Telecom.

Er zijn 3 klassen in de AIS. –  AIS class A is voor beroepsschepen die onder SOLAS varen. Dan is er de iets minder uitgebreide versie AIS class A Inland. Deze zijn voor de beroepsvaart en voor schepen groter dan 20 meter of met een blokfactor groter dan 100m3.  Class A AIS moet worden voorzien van een keuringscertificaat. De AIS class B is voor de pleziervaart. Omdat Class A voor Class B gaat, worden de gegevens van de Class B niet real-time uitgezonden, soms zit daar een tijdruimte tussen van 10 of 15 minuten. Dat is wel iets om op het binnenwater rekening mee te houden.

Er zijn AIS transponders die voorzien zijn van een stille modus. Hiermee kunt u wel de schepen om u heen zien, maar zij zien u niet.

Veel mensen proberen hun AIS te controleren op een site zoals Marine Traffic e.d. en lopen er dan tegen aan dat hun schip niet zichtbaar is. Het kan natuurlijk zijn dat de AIS niet goed functioneert, maar dat is meestal niet het geval. Marine Traffic werkt in Nederland met walstations. Dat zijn vrijwilligers die met een AIS ontvanger de signalen in hun buurt opvangen, en deze gegevens vervolgens via internet doorgeven aan de Marine Traffic server. Sommige gebieden hebben weinig of geen walstations en dan is er dus ook geen signaal wat wordt doorgegeven aan Marine Traffic. De beste manier om de werking van uw AIS te controleren is om een schip in de buurt op te roepen en te vragen of u voor hen via de AIS zichtbaar bent.

Marine Traffic

Mocht u niet zichtbaar zijn op Marine Traffic, Vessel Finder  of een dergelijke site, dan betekent dat dus niet dat u voor andere schepen onzichtbaar bent!

navigatiekaart Updaten van uw navigatiekaart

De meeste plotters werken met navigatiekaarten van Navionics en/of C-Map.

Raymarine heeft eigen kaarten ontwikkeld, de Lighthousekaarten. Voor het gebied Nederland zijn deze nog niet beschikbaar.

Het nieuwe display van Simrad, de NSX, werkt alleen met C-Map X-kaarten.

Ook Garmin plotters werken alleen met de eigen Garmin cartografie.

Wij kunnen voor u  kaarten programmeren  c.q. updaten van Navionics en C-Map.

Dit kunt u ook zelf online doen, daarvoor moet u dan een account aanmaken bij Navionics of C-Map. Lees heel goed de aanwijzingen op het scherm! We horen van veel klanten dat het ingewikkeld is en de kans dat het dan fout gaat is groot. Probeer niet om een kopie van uw kaart te maken op uw computer voor of tijdens het programmeren. De kaart is hiertegen beveiligd en kan daarna niet meer worden gebruikt.

Wanneer u liever wilt dat wij het doen, dan hebben wij uw “oude”kaart hier nodig. Hiermee wordt uw update-kaart geactiveerd en kunnen wij deze voor u programmeren met het gewenste gebied. U hoeft niet hetzelfde gebied te kiezen, op uw updatekaart mag u een ander gebied (laten) programmeren dan wat op de oude kaart stond.

U bent ook zeker niet verplicht om dit ieder jaar te (laten) doen. Ook kaarten van 2 of 3 jaar oud kunnen nog ge-update worden

Let op !!!

Check altijd eerst de compatibiliteit van de kaart met uw plotter !

Wanneer u een ouder type plotter aan boord heeft met een Navionics CF kaart, dan kunt u alleen nog een nieuwe Navionics CF-kaart , of een update van uw CF kaart krijgen door contact op te nemen met Navionics ( via de Helpdesk/Chat op Navionics.com ). Wij kunnen deze kaarten en updates niet meer voor u bestellen en/of programmeren.

Voor de NT+ kaarten van C-Map zijn geen updates en geen nieuwe kaarten meer beschikbaar!

Dit bericht is gepost in FAQ. Bookmark de link.